Pitanje:
Ja imam dijabetes koji nije ovisan o
inzulinu, ne uzimam nikakve lijekove, samo imam regulisanu dijetu i radim
određenu fizičku aktivnost da bi držao šećer na dobrom nivou.
Imam ovu bolest već godinu i dva mjeseca.
Prošli Ramazan sam postio nekoliko dana ali nisam mogao nastaviti zbog niskog
nivoa šećera u krvi. Ove godine hvala Allahu osjećam se dobro, samo osjećam
glavobolju tokom posta. Moje pitanje je,
da li mi je dužnost postiti uprkos mojoj bolesti? Da li smijem testirati nivo
šećera u krvi tokom posta jer moram ispuštati određenu količinu krvi iz prsta?
Odgovor:
Hvala pripada samo Allahu.
Propisano je da bolesna osoba ne posti
Ramazan ako će post prouzrokovati štetu ili će pogoršati tu bolest ili ako
bolesnik zahtjeva tretman u toku dana u vidu lijekova ili tableta koje mora
progutati, jer Allah kaže:
„a ko bolestan
bude ili se na putu zadesi, neka isti broj dana naposti.“ [El Bekara, 2:185]
I Poslanik sallallahu 'alejhi ve
sellem je rekao: „Allah voli da ljudi koriste olakšice koje im je dao kao
što mrzi da čine grijehe,“ prema drugoj verziji, „Kao što voli da se
pokoravaju Njegovim naredbama.“
Što se tiče vađenja krvi iz vena radi testiranja itd., ispravno
mišljenje je da ovo ne kvari post, ali ako je to često, onda je bolje to
odgoditi do noći. A ako to se to radi tokom dana, da bi bili sigurni bolje je
taj dan napostiti, jer je to slično hidžami.
Fetva Šejha ibn Baza da mu
se Allah smiluje, Fatava Islamijje, drugi tom, str. 139.
Različite vrste bolesti:
1. Ona koja ne utječe na post, kao što je blaga prehlada ili mala glavobolja ili zubobolja, i slično. U ovome slučaju nije dozvoljeno prekinuti post, iako su neki učenjaci rekli da je dozvoljeno zbog značenja ajeta:
„a ko bolestan bude..“ [El Bekara, 2:185]
Ali mi kažemo da se ovaj propis
zasniva na razlogu, tj. da post nije lahak. U tome slučaju kažemo da je bolje
ne postiti, ali ako post ne utječe na njega onda nije dozvoljeno prekidati post
, i on mora postiti
2.
Ako je post
težak za bolesnika, ali mu ne šteti, onda mu je pokuđeno da posti i sunnet mu
je da prekine sa postom.
3. Ako mu je post težak i prouzrokovat će mu štetu, kao kod čovjeka koji ima oboljenje bubrega ili dijabetes ili slični slučajevi gdje bi post prouzrokovao štetu. U ovome slučaju post je haram. Tako da možemo reći da su neki mudžtehidi i bolesnici napravili grešku kada su odbili prekinuli post koji je bio štetan po njih. Kažemo da su pogriješili jer su odbili da prihvate Allahovu milost i olakšanje koje im je dao, i nanose sebi štetu iako je Allah rekao:
„i sami sebe ne ubijajte!“ [En-Nisa, 4:29]
3. Ako mu je post težak i prouzrokovat će mu štetu, kao kod čovjeka koji ima oboljenje bubrega ili dijabetes ili slični slučajevi gdje bi post prouzrokovao štetu. U ovome slučaju post je haram. Tako da možemo reći da su neki mudžtehidi i bolesnici napravili grešku kada su odbili prekinuli post koji je bio štetan po njih. Kažemo da su pogriješili jer su odbili da prihvate Allahovu milost i olakšanje koje im je dao, i nanose sebi štetu iako je Allah rekao:
„i sami sebe ne ubijajte!“ [En-Nisa, 4:29]
Eš-Šerh al-Mumti’ od Šejha Ibn ‘Usejmina, šesti tom, str. 352-354.
Odgovorio: šejh
Muhammed Salih el-Munedždžid