Pitanje:
Da li mi možete
reći da li u islamu postoji koncept ''privremenih brakova'' ? Volio bih to
znati jer moj prijatelj je pročitao knjigu profesora Abui Qasim Gourgi i pod
dojmom je da iako su oni već oženjeni, za njih je sasvim u redu mu'ta brak
(naziv za privremeni brak prema islamskom šerijatu). Njegova definicija
privremenog braka je ta da ukoliko vam se neko dopadne savim je u redu da uđete
u brak sa njima na kraći period. Molim vas da li mi možete reći više o pitanju
mu'ta braka i koje škole podržavaju takve ideje (možete li mi sve to
potkrijepiti sa objašnjenjima iz hadisa i Kur'ana)?
Odgovor:
Zahvala pripada
Uzvišenom Allahu.
Mu'ta ili
privremeni brak se odnosi na to kada muškarac oženi ženu na određeni vremenski
period u zamjenu za određenu količinu novca.
Osnovni princip
kada je u pitanju brak je u tome da on treba biti kontinuiran i trajan.
Privremeni brak - odnosno mu'ta brak –
je bio dozvoljen na početku islama, a onda je ukinut i postao haram (zabranjen)
do Sudnjeg dana.
Prenosi se od
Alija, Allah bio zadovoljan njime, da je Allahov Poslanik, neka je Allahov mir
i blagoslov na njega, zabranio mu'ta brak i meso domaćih magaraca na dan
Hajbera. Prema drugoj predaji, on je zabranio mu'ta brak na dan Hajbera i
zabranio je meso pitomih magaraca.
(bilježe Buharija
,3979; Muslim, 1407)
Prenosi se od
Sebrete el-Džuhenija (al-Rabee' ibn Sabrah al-Juhani) da mu je njegov otac rekao da je bio sa
Allahovim Poslanikom, neka je Allahov mir i blagoslov na njega, kada je rekao:
'' O narode,
zaista sam vam bio dozvolio naslađivanje sa ženama (u mu'ta braku) , no zaista
ga je Allah sada zabranio do Sudnjeg dana, pa ko od vas ima neku od tih žena
neka je pusti, i nemojte uzimati ništa od onoga (novca) što ste im darovali.''
(bilježi Muslim,
1406)
Allah je učinio
brak jednim od Njegovih znakova koji nas podstiče na razmišljanje. On je
stvorio ljubav i suosjećanje između supružnika, učinio ženu izvorom mira za
svoga muža tj. učinio da se čovjek smiri uz svoju ženu. Podstakao nas je na
rađanje djece i naredio da žena treba sačekati da joj prođe period ideta i da
ona može naslijeđivati. Ništa od nabrojanog ne postoji u ovoj haram formi
braka.
Žena koja je u
mu'ta braku, prema rafidijama – šijama, koji su od onih koji ovaj brak smatraju
dozvoljenim – nije ni supruga ni konkubina (ljubavnica). A Allah kaže, u
prijevodu značenja:
'' I koji stidna mjesta
svoja čuvaju, osim od žena svojih ili onih koje su u posjedu njihovu, oni
,doista ,prijekor ne zaslužuju,a oni koji i pored toga traže, oni u zlu sasvim
pretjeruju. ''
(prijevod
značenja sure el-Mu'minun, 5-7.)
Rafidije citiraju
neispravne dokaze kao agrument da je mu'ta brak dozvoljen. Na primjer:
(a)
Oni citiraju ajet u kojem
Allah,u prijevodu značenja, kaže:
''A ženama vašim s kojima ste uživali u bračnim odnosima (sa kojima
ste imali bračne odnose) dajte vjenčane darove njihove kao što je propisano. ''
(prjevod značenja sure En-Nisa, 24.)
Oni kažu: '' Ovaj ajet pokazuje da je mu'ta brak dozvoljen, i riječ
''njihove vjenčane darove'' (ujoorahunna – njihovu platu ili novac) je dokaz da
je ono što se podrazumjeva pod ''s kojima ste uživali u bračnim odnosima''
upravo mu'ta brak.
Pobijanje ovoga je činjenica da Allah prije ovoga spominje one žene
koje su zabranjene čovjeku da se sa njima oženi, zatim spominje žene koje su mu
dozvoljene, a onda naređuje čovjeku da onoj ženi koju oženi da njen mehr.
Radost braka je ovdje izražena pomoću riječi ''uživanje'' (''sa
kojima ste uživali u bračnim odnosima''). Sličan primjer javlja se u sunnetu, u
hadisu Ebu Hurejre u kojem je Allahov Poslanik, neka je Allahov mir i blagoslov
na njega, rekao:
'' Žena je kao krivo rebro: ako ga uznastojiš ispraviti, slomit ćeš
ga, a ako se koristiš njime, ono će ti koristiti, iako je krivo.''
(bilježe Buharija,4889;
Muslim,1468)
Mehr ovdje iz teksta je u smislu ajr (članarina, plata, novac)
ali to se ne odnosi na novac koji se daje ženi koja stupa u mu'ta brak u
ugovoru o mu'ta braku. Mehr se naziva ajr
i na drugim mjestima u Kur'anu, gdje
Allah, u prijevodu značenja, kaže:
'' O Vjerovjesniče, Mi smo ti dopustili da
budu žene tvoje one kojima si dao vjenčane darove njihove (svadbeni novac koji
muž ženi daje za vrijeme braka)… ‘’
(prijevod
značenja sure el-Ahzab, 50.)
Pa postaje jasno
da ne postoji nikakav dokaz u ovom ajetu koji ukazuje na to da je mu’ta brak
dozvoljen.
Čak i ako kažemo
da ovaj ajet ukazuje na to da je mu’ta brak dozvoljen, I dalje bismo rekli da
je on ukinut na osnovu predaja u sahih sunnetu što dokazuje da je mu’ta brak
zabranjen do Sudnjeg dana.
(b)
Predaje da su neki od ashaba
ovo smatrali dozvoljenim, posebno Ibn 'Abbas
Opovrgavanje ovoga je u činjenici da rafidije slijede svoje hirove
i želje, i zato što oni smatraju drugove Allahovog Poslanika, neka je Allahov
mir i blagoslov na njega, kafirima, pa ih vidite kako navode svoje postupke kao
dopuštene u ovom slučaju i drugim slučajevima.
Što se tiče onih koji su rekli da je to dozvoljeno, oni su među
onima koji nisu čuli da je bilo zabranjeno. Ashabi, neka je Allah zadovoljan
njima – među njima i Ali ibn Ebi Talib i Abdullah ibn el-Zubejr – opovrgavaju
Ibn 'Abbasov stav da je mu'ta dozvoljen.
Prenešeno je od Alija da je on čuo za Ibn 'Abbasovu dozvolu mu'ta
braka, pa je rekao:
'' Ne žuri, o Ibn 'Abbase, Allahov Poslanik, neka je Allahov mir i
blagoslov na njega, je zabranio to na dan Hajbera i (on je također zabranio)
meso pitomih magaraca.''
(bilježi Muslim, 1407.)
Za više informacija pogledati pitanja pod rednim brojem 1373, 2377
i 6595.
A Allah najbolje zna.
Prevela: I.A.
Izvor: http://islamqa.info/en/20738