utorak, 4. veljače 2014.

Koji je najmanji iznos mehra i koja je današnja vrijednost mehra majki pravovjernih kojeg su one dobile



Pitanje:
 
Koja je najmanja dozvoljena vrijednost mehra u šerijatu? Našao sam u jednoj knjizi, da je mehr većine žena Allahovog Poslanika bio oko 480 dirhema. Koliko to danas vrijedi?


Odgovor:

Hvala pripada Allahu.

Najmanja vrijednost mehra je pojašnjena u predaji kod Muslima od Sehla b. Sa’da es-Sa’idija, radijallahu anhu, da je rekao: „Došla je neka žena Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, i rekla: 'Allahov Poslaniče, došla sam da ti poklonim sebe.' Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, ju je pogledao, pa je zadržao pogled na njoj i usmjerio ga, a potom je spustio glavu, pa kada je žena vidjela da nije ništa u vezi s njom odlučio, sjela je. Ustao je jedan od njegovih ashaba i rekao: 'Allahov Poslaniče, ako ti nemaš za njom potrebu, udaj je za mene. Poslanik je rekao je: 'Imaš li išta (da joj daš kao vjenčani dar)?', a čovjek je: 'Nemam, tako mi Allaha, o Allahov Poslaniče.' Poslanik je rekao: 'Idi svojima i vidi da li ćeš nešto naći.' Čovjek je otišao, pa se vratio i rekao: 'Allaha mi, ne nađoh ništa.' Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: 'Potraži, makar željezni prsten.' Otišao je, potom se vratio i rekao: 'Nema, Allaha mi, Allahov Poslaniče, ni željeznog prstena, ali evo moj ogrtač.' Rekao je Sehl: 'Imetak mu je odjeća, pa njoj pripada polovina.' Rekao je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem: 'Šta će uraditi sa tvojim ogrtačem? Ako ga obučeš ti, ona neće imati šta obući, a ako ga obuče ona, ti nećeš imati šta obući.' Pa je sjeo čovjek i ostao dugo dok se nije odužilo njegovo sjedenje, pa je ustao, pa kada ga je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, vidio da odlazi, naredio je pa su ga zovnuli. Kada je došao, rekao je: 'Koliko znaš Kur’ana?' Rekao je: 'Znam tu i tu suru i tu i tu suru', pa ih je nabrojao. Rekao je: 'Učiš li ih napamet?' Rekao je: 'Da', a Poslanik je rekao: 'Idi, dajem ti je za ono što znaš od Kur’ana.' Muttefekun alejhi, a citat je Muslimov, a u jednom rivajetu stoji da je rekao: „Idi, oženio sam te njome, pa je poduči Kur’anu.“

Ova predaja dokazuje da je dozvoljeno da mehr bude nešto malo ili sve ono što se smatra kao imetak, ako se obje strane slažu, jer je željezni prsten veoma mal. Ovo je stav šafija i stav većina učenjaka od selefa (prvih generacija op. pre.) i halefa (oni koju su došli poslije njih op. pre.). Ovo je takođe stav Rabije, Ebu-l-Zinada, Ibn Ebi-d-Dunje, Jahje ibn Sa'ida, Ibn Ebi Lejle, Davuda, fakiha koji su bili muhaddisi i Ibn Wehba od malikija. To je takođe bio stav učenjaka Hidžaza, Basre, Kufe i Sirije, i ostalih, da je dozvoljeno da bude mehr ono na čemu se obje strane dogovore, bilo malo ili puno, kao bič, par cipela ili željezni prsten, itd.

Što se tiče mehra majki vjernika:

Muslim prenosi u sahihu (br. 1426) da je Ebu Seleme ibn Abdurahman rekao: "Pitao sam Aišu ženu Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, koliki je bio mehr koji joj je dao Poslanik. Ona je reka: 'Mehr žena poslanika je dio dvanest ukajja i jedan neš (mjere op. pre.)' On je rekao: 'Koliko je neš?' Kaže da je odgovorila da je to pola ukajje. To je sve pet stotina dirhema. To je mehr koji su dobile žene Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem."

Učenjak Ibn Haldun je rekao:

"Koncenzus svih učenjaka i prvih generacija od ashaba i tabi'ina je bio to da je šerijatski dirhem ono koliko deset tih dirhema teže sedam miskala (mjera op. pre.) zlata. Ukajja je četrdeset ovakvih dirhema, na osnovu toga ona je sedam od deset dijelova dinara... Na ovim vrijednostima se učenjaci jednoglasno slažu."
Mukaddimeh Ibn Haldun, 263.

Na osovu toga, težina dirhema u gramima je 2,975 grama.

Tako da je mehr žena Poslanika, sallallahu aejhi ve sellem, iznosio 500 x 2,975 = 1487,5 grama srebra.

Cijena jednog grama čistog, neobrađenog sreba je oko jedan rijal, tako da je mehr iznosio oko 1487,5 rijala.

U američkim dolarima to bi iznosilo oko $396.7 (oko 573.33 KM op. pre.).

A Allah najbolje zna.

Odgovorio: Šejh Muhammed Salih el-Munedždžid
Izvor: http://islamqa.info/en/3119