Zašto su ljudi stvoreni?
Odgovor:
Hvala pripada Allahu.
Hvala pripada Allahu.
Jedana od najuzvišenijih Allahovih osobina jeste mudrost, i
jedno od Njegovih najuzvišenijih imena jeste El-Hakim (Mudri). Treba imati na
umu da On nije ništa stvorio bezveze; uzvišen vrlo visoko neka je On od toga.
Nego, On je stvorio stvari sa velikim i mudrim razlogom, i sa uzvišenom svrhom.
Oni koji ih znaju - znaju ih, a oni koji ne znaju - ne znaju ih. Allah je rekao
u Svojoj Plemenitoj knjizi, da nas nije stvorio bezveze i također da nije
stvorio nebesa i Zemlju bezveze, Allah kaže:
"Zar ste mislili da smo vas uzalud stvorili i
da Nam se nećete povratiti? I neka je uzvišen Allah, Vladar istiniti, nema
drugog boga osim Njega, Gospodar Arša plemenitog!" (Prijevod značenja El-Mu'minūn, 23:115-116)
"Mi nismo stvorili nebo i Zemlju, i ono što je
između njih, da se zabavljamo." (Prijevod značenja El-Enbijā', 21:16)
"Mi nismo stvorili nebesa i Zemlju i ono što je
između njih da bismo se igrali. Mi smo ih stvorili sa ciljem (tj. da ispitamo i
iskušamo one koju su pokorni i one koji nisu pokorni i onda da budu nagrađeni
pokorni i kažnjeni nepokorni), ali većina ovih ne zna." (Prijevod
značenja Ed-Duhān, 44:38-39)
"Hā Mīm. Knjigu objavljuje Allah, Silni i Mudri! Mi smo
nebesa i Zemlju i ono što je između njih mudro stvorili i do roka određenog,
ali nevjernici okreću glave od onoga čime im se prijeti." (Prijevod značenja
El-Ahkāf, 46:1-3)
Isto tako kako je dokazano da postoji mudrosti iza stvaranja
ljudi sa gledišta šerijata (islamskog zakona), također je to dokazano sa strane
razuma. Mudar čovjek ne može osim da
prihvati da su sve stvari stvorene sa svrhom, i mudar čovjek smatra sebe većim
od toga da čini stvari u svom životu koje nemaju svrhu, šta je onda sa Allahom,
koji je od mudrih najmudriji?
Tako da mudri vjernici priznaju da postoji mudrost iza onoga
što je Allah stvorio, a nevjernici to poriču. Allah kaže:
"U stvaranju nebesa i Zemlje i u izmjeni noći i dana
su, zaista, znamenja za razumom obdarene, za one koji i stojeći i sjedeći i
ležeći Allaha spominju i o stvaranju nebesa i Zemlje razmišljaju. 'Gospodaru
naš, Ti nisi ovo uzalud stvorio; hvaljen Ti budi i sačuvaj nas patnje u vatri!'"
(Prijevod značenja Ālu 'Imrān, 3:190-191)
A Allah kaže, opisujući stav nevjernika u pogledu mudrosti
onoga što je On stvorio:
"Mi nismo uzalud stvorili nebo i Zemlju i ono što je
između njih; tako misle nevjernici, pa teško nevjernicima kad budu u
vatri!" (Prijevod značenja Sād, 38:27)
Šejh Abdurahman es-Sa'adi, rahimehullahu te'ala, je rekao:
"Allah nam govori o svojoj savršenoj mudrosti u
stvaranju nebesa i Zemlje, i to da ih nije stvorio bezveze, tj. iz zabave bez
neke posebne svrhe.
'tako misle nevjernici' u svoga Gospodara, jer
misle ono što ne priliči Njegovoj uzvišenosti.
'pa teško nevjernicima kad budu u vatri!' Allah je
stvorio nebesa i Zemlju sa istinom zbog istine. Stvorio ih je tako da Njegovi
robovi mogu razumiti potpunost Njegovog znanja i snage i veličinu Njegove moći,
i da je On jedini kojeg se treba obožavati, a ne oni koji nisu stvorili ni atom
na nebesima ili na Zemlji. I da bi znali da je proživljenje istina i da će
Allah suditi među dobrim i lošim ljudima. Onaj koji je neznalica po pitanju
Allahove mudrosti ne treba smatrati da će se Allah ophoditi sa njima jednako
kada im bude sudio. Jer Allah kaže:
'Zar ćemo postupiti s onima koji vjeruju i čine dobro
kao s onima koji prave nered na Zemlji, ili, zar ćemo postupiti s onima koji se
grijeha klone isto kao i s grješnicima?'(Prijevod značenja Sād,
38:28) To ne priliči Našoj mudrosti niti Našoj pravdi."
Tefsir Es-Sa'adi, str. 712.
Drugo:
Allah nije stvorio čovjeka samo da jede, pije i da se razmnožava, u tom slučaju bi bio kao životinja. Allah je odlikovao ljude i odabrao ih nad mnogim koje je On stvorio, ali mnogi ljudi namjerno neće da vjeruju, pa su tako ili neznalice ili negiraju pravu mudrost iza svog stvaranja, i sve o čemu se brinu jeste uživanje u užitcima ovog svijeta. Život takvih ljudi je kao život životinja, i uistinu oni su i gori. Allah kaže:
Allah nije stvorio čovjeka samo da jede, pije i da se razmnožava, u tom slučaju bi bio kao životinja. Allah je odlikovao ljude i odabrao ih nad mnogim koje je On stvorio, ali mnogi ljudi namjerno neće da vjeruju, pa su tako ili neznalice ili negiraju pravu mudrost iza svog stvaranja, i sve o čemu se brinu jeste uživanje u užitcima ovog svijeta. Život takvih ljudi je kao život životinja, i uistinu oni su i gori. Allah kaže:
"...a oni koji ne vjeruju – koji se naslađuju i
žderu kao što stoka ždere – njihovo će prebivalište vatra biti!" (Prijevod
značenja Muhammed, 47:12)
"Pusti ih neka jedu i naslađuju se, i neka ih zavara
nada – znaće oni!" (Prijevod značenja El-Hidžr, 15:3)
"Mi smo za Džehennem mnoge džine i ljude stvorili;
oni srca imaju – a njima ne shvaćaju, oni oči imaju – a njima ne vide, oni uši
imaju – a njima ne čuju (istinu); oni su kao stoka, čak i gori – oni su zaista
nemarni." (Prijevod značenja El-A'rāf, 7:179)
Poznato je mudrim ljudima da onaj ko uradi nešto, najbolje
poznaje mudrost iza toga nego iko drugi, a Allahu pripada najuzvišeniji
primjer. On je taj koji je stvorio ljude i najbolje poznaje mudrost iza
stvaranja ljudi. Niko se nebi raspravljao oko ovoga u pogledu ovosvjetskih
pitanja. Svi su ljudi uvjereni da su njihove tjelesne osobine napravljene sa
svrhom. Oko je za vid, uho je za sluh, i tako dalje. Da li ima smisla da njegove
tjelesne osobine imaju svrhu a da on sam nema svrhe? Ili zar se on ne odaziva Onome
ko ga je stvorio onda kada mu kaže razlog s kojim ga je stvorio?
Allah nam kaže da je stvaranje nebesa i Zemlje, i života i
smrti, jeste radi ispita, da bi ljudi bili ispitani. Ko god Mu bude pokoran, On
će ga nagraditi, a ko god Mu bude nepokoran, On će ga kazniti. Allah kaže:
"On je u šest vremenskih razdoblja nebesa i Zemlju
stvorio – a Njegov prijesto je iznad vode bio – da bi vas iskušao koji će od
vas bolje postupati. Ako ti rekneš: 'Poslije smrti bićete doista oživljeni',
nevjernici će, sigurno, reći: 'Ovo nije ništa drugo do očita varka!'"
(Prijevod značenja Hūd, 11:7)
"Onaj koji je dao smrt i život da bi iskušao koji od
vas će bolje postupati; – On je Silni, Onaj koji prašta." (Prijevod
značenja El-Mulk, 67:2)
Rezultat ovog testa jeste manifestacija Allahovih lijepih
imena i savršenih svojstava, kao što su Allahova imena Er-Rahman (Svemilosni),
El-Gafur (Onaj koji puno prašta), El-Hakim (Mudri), Et-Tevvab (Onaj koji prima
pokajanje), Er-Rahim (Samilosni) i druga Allahova imena.
Jedan od najvećih razloga zbog kojeg je Allah stvorio ljude
-koji je i ujedno i najveći ispit- jeste naredba da potvrde Njegovu jednoću
(tevhid) i da samo Njega obožavaju bez partnera i sudruga. Allah je iznio ovaj
razlog stvaranja ljudi, kao što je rekao:
"Džine i
ljude sam stvorio samo zato da Mi se klanjaju." (Prijevod značenja Ez-Zārijāt, 51:56)
Ibn Kesir, rahimehullahu te'ala, je rekao:
"Tj. Ja sam ih stvorio da im mogu narediti da Me
obožavaju, a ne zbog toga jer ja imam neku potrebu za njima. Alija ibn Ebi
Talha, prenosi od Ibn Abbasa da je rekao za ajet: 'samo zato da Mi se
klanjaju' htjelo vi to ili ne. Ovo mišljenje je odabrao Ibn Džerir. Ibn
Džurejdž je rekao: 'Tj. samo zato da Me znaju.' Er-Rebi' ibn Enes je rekao: ''samo
zato da Mi se klanjaju' tj. sa ciljem obožavanja.'"
Šejh Abdurahman Es-Se'adi, rahimehullahu te'ala, je rekao:
"Uzvišeni Allah je stvorio ljude da Ga obožavaju i
da ga znaju po Njegovim imenima i svojstvima, i da im to naredi. Ko god Mu se
pokori i radi ono što mu je naređeno biće od onih koji su uspjeli, ali ko god
se okrene od toga, on je od gubitnika. On će ih bez sumnje sakupiti na Ahiretu
gdje će ih nagraditi ili kazniti zbog onoga što im je naredio ili zabranio da
rade. Tako da, Allah spominje kako su mušrici (politeisti) negirali nagradu i
kaznu, kao što Allah kaže:
'Ako ti rekneš: 'Poslije smrti bićete doista
oživljeni", nevjernici će, sigurno, reći: "Ovo nije ništa drugo do
očita varka!'' (Prijevod značenja Hūd, 11:7)
tj. ako bi ti razgovarao sa tim ljudima i govorio im o
proživljenju nakon smrti, nebi ti povjerovali, nego će žestoko odbiti tvoje
riječi i zanegirati poruku koju si donio, i reći će: 'Ovo nije ništa drugo
do očita varka!', dok je ono ustvari očita istina."
Tefsir Es-Sa'adi, str. 333.
A Allah najbolje zna.
Odgovorio: Šejh Muhammed b. Salih el-Munedždžid
Izvor: http://islamqa.info/en/45529
Izvor: http://islamqa.info/en/45529