Pitanje:
Čuo sam da je davanje zekata u ramazanu bolje nego u drugim mjesecima. Da li je
ovo tačno? Koji je dokaz za to? Imajte na umu da vrijeme kada nastupi godina i
kada je obavezno dati zekat može biti i prije i poslije ramazana.
Odgovor:
Hvala pripada Allahu.
Hvala pripada Allahu.
Prvo: Kada prođe jedna čitava hidžretska godina i zekat bude
obavezan, on se tada mora dati, osim ako je to zekat na poljoprivredne
proizvode, koji se daje na dan žetve, jer Allah kaže:
"i podajte na dan žetve i berbe (zekata, prema
Allahovoj naredbi, 1/10 ili 1/20) ono na šta drugi pravo imaju..." (Prijevod
značenja El-En'ām, 6:141)
Zekat se mora dati odmah kada prođe jedna hidžretska godina
(od dana kada je osoba stekla nisab op. pre.), jer Allah kaže:
"Nadmećite se da u Gospodara svoga zaslužite oprost
i Džennet, prostran koliko su nebo i Zemlja prostrani." (Prijevod
značenja El-Hadīd, 57:21)
Rekao je Ibn Betal:
"Osoba bi trebala žuriti sa činjenjem dobra, jer se
stvari mijenjaju, smrt može doći u svakom trenutku, a odgađanje nije
dobro."
Ibn Hadžer je rekao: "Neko je još dodao:
'To je bolje da bi se osoba oslobodila od žaljenja i pomogla
drugim, draže je Gospodaru i više je vjerovatno da će obrisati grijeh.'"
Fethu-l-Bari, 3/299.
Drugo: Nije dozvoljeno odgađati zekat ako mu nastupi
vrijeme, osim sa validnim opravdanjem.
Treće: Dozvoljeno je platiti zekat prije nego nastupi,
ubrzavajući ga na neki način.
Ubrzavanje zekata znači davanje zekata za dvije godine ili
manje prije nego dođe vrijeme za to.
Prenosi se od Alije, radijallahu anh, da je Poslanik,
sallallahu alejhi ve sellem, tražio od El-Abbasa da dadne zekat za dvije godine
unaprijed.
Zabilježio ga je Ebu 'Ubejd el-Kasim ibn Sellam u El-Emval
(1885). Albani kaže u El-Irva' (3/346) da je hasen.
Prema drugoj predaji:
Prenosi se od Alije, radijallahu anh, da je El-Abbas,
radijallahu anh, pitao Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, o tome da dadne
zekat prije vremena, i on mu je to dozvolio.
Zabilježili su ga Tirmizi (673); Ebu Davud (1624); Ibn Madže
(1795); Šejh Ahmed Šakir ga je ocijenio kao sahih u Tahkik el-Musned (822).
Četvrto: Davanje sadake ljudima u ramazanu je bolje nego u
bilo kojem drugom mjesecu.
Prenosi se od Ibn Abbasa, radijallahu anhuma, da je rekao:
"Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je bio najdarežljiviji od
ljudi, a bio je najdarežljiviji u ramazanu, kada mu je dolazio Džibril. Džibril
mu je dolazio svake noći i učio mu Kur'an. Allahov Poslanik, sallallahu alejhi
ve sellem, je bio najdarežljiviji od ljudi, čak je bio darežljiviji od jakog
nezaustavljivog vjetra (u spremnosti i užurbanosti da uradi djela dobrotvorne
prirode)."
Zabilježili su ga Buharija (6) i Muslim (2308).
Nevevi, rahimehullahu te'ala, kaže: "Ovaj hadis nas uči
nekoliko stvari, uključujući i to da je pohvalno biti darežljiv u
ramazanu."
Pa ako vrijeme zekata bude u toku ramazana ili je poslije
ali osoba ga dadne prije u toku ramazana
da bi dobila maksimalno od vrijednosti davanja zekata u ramazanu, nema
ništa loše u tome. Ali ako vrijeme zekata bude prije ramazana (npr. u redžebu),
i on ga odgodi da bi ga dao u ramazanu, ovo nije dozvoljeno, jer nije
dozvoljeno odgađati zekat osim sa validnim opravdanjem.
Peto: Može biti da
ima razloga da bi davanje zekata mimo ramazana bilo bolje nego tokom
ramazana, kao da bude neka velika
nesreća ili glad u muslimanskim zemljama, pa je davanje zekata tada pohvalnije
nego davanje u ramazanu. Drugi primjer je ako mnogo ljudi dadne zekat tokom
ramazana da podmiri potrebe siromašnih, onda siromašni nemaju nikoga ko će
podmiriti njihove potrebe mimo ramazana; u ovom slučaju davanje zekata mimo
ramazana je pohvalnije, čak i ako bi to značilo da se odgodi zekat, uzimajući u
obzir potrebe siromašnih.
Šejh Ibn 'Usejmin, rahimehullahu te'ala, je rekao:
"Dozvoljeno je odgoditi zekat ako je to u korist
siromašnima i ako im neće naštetiti. Na primjer, u našoj zemlji mnogo ljudi
daje zekat u ramazanu i time siromašni dobivaju ono što im treba ili više od
toga, ali tokom zime, ako se ona ne podudari sa ramazanom, biće u većoj potrebi
i ima malo ljudi koji tada daju zekat. U tom slučaju dozvoljeno je odgoditi
zekat jer to ide u korist onih kojima on pripada."
Šerh el-Mumti' (6/189).
A Allah najbolje zna.
Odgovorio: Šejh Muhammed ibn Salih el-Munedždžid
Izvor: http://islamqa.info/en/8400
Izvor: http://islamqa.info/en/8400