Pitanje:
Razgovarao sam sa jednim sljedbenikom sufizma i ta me osoba pitala šta mislim o
klanjanju kod kabura, ili o tome da se neki učenjak zauzima za nekog na Sudnjem
danu. Rekao sam toj osobi da je klanjanje kod kaburova širk i da se niko ne
može zauzimati osim Poslanik. Želio bi znati kakav je propis o ovome kod
učenjaka i gdje mogu naći dokaz?
Odgovor:
Hvala pripada Allahu.
Hvala pripada Allahu.
1. Pitanje klanjanja kod kaburova
Klanjanje kod kaburova ima dvije vrste:
Prva je vrsta klanjanje onome ko je u kaburu. Ovo je veliki
širk koji osobu izvodi iz islama, jer je namaz vid ibadeta, i nije dozvoljeno
nijedan vid ibadeta uputiti nikome mimo Allaha. Allah kaže:
"I Allahu se klanjajte i nikoga Njemu ravnim ne
smatrajte!" (Prijevod značenja En-Nisa, 4:36)
"Allah, sigurno, neće oprostiti da Njemu druge
smatraju ravnim, a oprostiće kome hoće ono što je manje od toga. A daleko je
zalutao onaj ko smatra da je Allahu neko ravan." (Prijevod značenja
En-Nisa, 4:116)
Druga vrsta klanjanja kod kaburova, koja ima nekoliko
slučajeva:
1. Klanjanje dženaze kod kabura, što je dozvoljeno.
Primjer: Ako osoba umre i niste bili u mogućnosti da mu
klanjate dženazu u džamiji (onda kad je se klanjala op. pre.), onda je
dozvoljeno da mu klanjate dženazu nakon što je ukopan.
Dokaz za ovo je ono što je Poslanik, sallallahu alejhi ve
sellem, uradio. Prenosi se od Ebu Hurejre da su crn čovjek i crna žena čistili
džamiju, i on je (ili ona) umro. Onda je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem,
pitao za njega i oni su rekli: "Umro je." On je rekao: "Zašto me
niste obavijestili? Pokažite mi njegov (ili njezin) kabur." Pa je otišao
do kabura i klanjao dženazu. Zabilježili su ga Buharija (458) i Muslim (956).
2. Klanjanje dženaze na mezarju, što je dozvoljeno.
Primjer: Ako osoba umre i ne može mu se klanjati dženaza u
džamiji, pa odete na mezarje i tamo mu klanjate dženazu prije nego ga ukopate.
Šejh Abdu-l-Aziz ibn Baz, rahimehullahu te'ala, je rekao:
"Dozvoljeno je klanjati dženazu preminulome na mezarju kao i što mu je
dozvoljeno klanjati dženazu nakon što je ukopan, jer je potvrđeno da je žena
čistila džamiju pa je umrla. Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je
upitao za nju, pa su mu rekli: 'Umrla je.' On je rekao: 'Zašto me nista
obavijestili? Pokažite mi njen kabur.' Pa su mu pokazali a on joj je
klanjao dženazu, onda je rekao: 'Ovi kaburovi su njihovim stanovnicima
ispunjeni tamom, ali ih Allah osvjetljava mojim (dženaza) namazom iznad njih.'"
Zabilježio ga je Muslim (956).
Fetava el-Ledžneh ed-Da'imeh, 8/392.
3. Klanjanje na mezarju - mimo dženaze namaza - ovaj namaz
je nesipravan i ne broji se, bilo da je obavezan ili dobrovoljan namaz.
Dokazi za to su kao što slijedi:
(i) Poslanik,
sallallahu alejhi ve sellem, je rekao: "Čitava zemlja je mesdžid osim
mezarja i kupatila." Zabilježili su ga Tirmizi (317), Ibn Madže (745),
Albani ga je ocijenio sahihom u Sahih Ibn Madže (606).
(ii) Poslanik,
sallallahu alejhi ve sellem, je rekao: "Allah prokleo jevreje i kršćane,
uzeli su kaburove svojih poslanika za mjesto gdje će činiti ibadete."
Zabilježili su ga Buharija (435) i Muslim (529).
(iii) Klanjanje
u mezarjima može biti put koji vodi u obožavanje kaburova, ili da se oponašaju
oni koji obožavaju kaburove. Tako da, jer su nevjernici klanjali se Suncu kada
je izlazilo i zakazilo, Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, nam je zabranio
da klanjamo kada Sunce izlazi ili zalazi, da to ne bi odvelo do toga da se
Sunce obožava mimo Allaha, ili da se sliči time nevjernicima.
4. Klanjanje prema mezarju, što je zabranjeno, prema
ispravnom mišljenju.
Primjer: Klanjaš a mezarje ili kabur je ispred tebe u smjeru
kible, ali ne klanjaš u mezarju, nego klanjaš na nekom drugom mjestu blizu
mezarja, bez da ima zid ili pregrada između vas.
Dokazi da je ovo zabranjeno:
(i) Prenosi
Ebu Mersed el-Ganevi, radijallahu anh, da je Allahov Poslanik, sallallahu
alejhi ve sellem, rekao: "Ne sjedite na kaburovima, i ne klanjate prema
njima." Muslim (972). Ovo ukazuje da je haram (zabranjeno) klanjati
prema mezarjima, ili prema kaburovima ili prema samo jednom kaburu.
(ii) Razlog
zbog kojeg nije dozvoljeno klanjati prema mezarju je i razlog zašto nije
dozvoljeno klanjati prema kaburu. Sve dok je osoba okrenuta prema kaburu ili
mezarju na taj način da se može reći da je okrenut prema njemu, onda to spada
pod zabranu, a ako podpada pod zabranu onda nije ispravno, jer je Poslanik,
sallallahu alejhi ve sellem, rekao: "Ne klanjate.." Ovdje je
zabrana za klajanje, pa ako osoba klanja prema kaburu, on je pomiješao
pokornost i nepokornost, a na taj način nije se moguće približiti Allahu.
Napomena: Ako ima zid između tebe i mezarja, onda je u
osnovi dozvoljeno klanjati u ovom slučaju i nije zabranjeno. Isto tako, ako ima
ulica ili znatna udaljenost što bi značilo da se ti ne možeš smatrati da klanjaš
okrenut prema mezarju, onda je dozvoljeno. A Allah najbolje zna.
Vidjeti: El-Mugni (1/403); Eš-Šerh el-Mumti' od Ibn
'Usejmina (2/232).
2. Pitanje šefa'ata (zauzimanja)
Pogriješio si kada si rekao da se niko neće zauzimati na
Sudnjem danu osim Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem. Nego, Poslanik,
sallallahu alejhi ve sellem, će se zauzimati kao i drugi od vjernika.
Pogledajte odgovor na pitanje pod brojem 11931.
Ali ovdje ćemo spomenuti pitanje koje nije spomenuto tamo, a
to je da imaju uslovi koji se vežu za zauzimanje:
1. Allah mora dati dozvolu onome ko se zauzima.
2. Allah mora potvrditi za onoga za koga se zauzima.
Dokaz za ove dvije stavke je u ajetima gdje Uzvišeni Allah
kaže:
"A koliko na nebesima ima meleka čije posredovanje
nikome neće biti od koristi, sve dok Allah to ne dozvoli onome kome On hoće i u
korist onoga kojim je zadovoljan." (Prijevod značenja En-Nedžm, 53:26)
"i oni će se samo za onoga kojim On bude zadovoljan
zauzimati " (Prijevod značenja El-Enbijā',
21:28)
Što se tiče umišljenog zauzimanja za koje mušrici misle da
će njihova božanstva činiti za njih, ovo zauzimanje nije ispravno, jer Allah
naće dozvoliti zauzimanje osim ako nije zadovoljan i sa onim ko se zauzima i sa
onim za koga se zauzima.
Vidjeti: El-Kavl el-Mufid Šerh Kitab et-Tevhid od Šejha
Muhammeda ibn 'Usejmina, rahimehullah, str. 336-337.
Činjenica da će se Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, i
vjernici zauzimati ne opravdava da se od njih traži zauzimanje, kao što neki
ljudi rade kada traže od Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, da se zauzima
za njih, a on je mrtav.
Odgovorio: Šejh Muhammed ibn Salih el-Munedždžid
Izvor: http://islamqa.info/en/13490
Izvor: http://islamqa.info/en/13490