Pitanje:
Allah, subhanehu ve te'ala, nam je spomenuo osam kategorija kojima pripada
zekat u Svojoj Plemenitoj Knjizi. Da li se sljedeće stvari mogu smatrati kao
davanje zekata: podjela paketa hrane, podjela deka u toku zime, obezbjeđivanje vodosnabdijevanja
u naselja gdje žive siromašni, da im se grade drveni krovovi, priprema i
opremanje djevojaka koje hoće da se udaju bilo da su jetimi ili siromašne,
dostavljanje zdravstvene pomoći bolesnim, na način da se novac od zekata dadne
povjerljivim udruženjima i da ona provedu ovakve aktivnosti? Uz to da ta
udruženja provjeravaju stanje tih ljudi prije dostave pomoći. Savjetujte nas,
Allah vas nagradio, da li ovo spomenuto iznad spada u stvari u kojim se zekat
daje ili ne? I da li ako ja ovako dadnem zekat da li sam ga dao u vrsti imetka
kojeg to Šerijat traži od mene? Ili davanje zekata na imetak u vidu novca nije
u osnovi obavezno?
Odgovor:
Hvala pripada Allahu.
Prvo:
Obaveza u pogledu zekata na imetak
jeste da se daje u novcu, i nije dozvoljeno da se daje u određenim predmetima i
hrani.
Od obaveza onoga ko daje zekat jeste
dostava iznosa zekata onima kojim on pripada, i nije mu dozvoljeno da obrće
ovaj iznos, niti da traži šta im je najpotrebnije shodno njegovom mišljenju,
nego daje taj novac siromahu kome pripada, a taj siromah najbolje zna o svojim
potrebama i koristima od drugih.
Poznato je da čovjek sa novcem može
doći do onoga što hoće, za razliku od predmeta koje možda treba a možda i ne i
onda bude primoran da to proda za malo da bi se okoristio sa novcem od protuvrijednosti.
Upitan je šejh Ibn 'Usejmin,
rahimehullahu te'ala:
„Da li je dozvoljeno da se iznos
zekata zamijeni sa stvarima, hranom ili nečim drugim i onda se dijeli
siromašnim?“
On je odgovorio:
„Nije dozvoljeno, zekat se mora dati u
dirhemima (novcu op. pre.).“ Lika' eš-Šehri, 12/41.
Isto tako je rekao:
„Zekat na dirheme mora biti u
dirhemima, i ne daje se u nečemu drugom osim kada ti siromah opunomoći i kaže:
'Ako si mi donio dirheme kupi mi to i to.'“ Medžmu'u-l-Fetava ve resail Ibn
'Usejmin, 18/303.
Drugo:
Ako ima određeni siromah kojem trebaju
lijekovi ili hrana, ili nešto drugo od njegovih potreba, i zna se da ako mu se
dadne zekat u novcu da će iz toga proizaći jasna šteta, ili korist je da mu se
ne daje zekat u novcu, u ovoj situaciji neki učenjaci su dozvolili da se taj
iznos pretvori u određene predmete kao zamjena za novac.
Primjer toga: da siromah bude luda
osoba, ili slabe pameti tako da ne može upravljati imetkom, ili maloumna osoba
koja rasipa imetak, ili osoba koja upropaštava imetak tako što ga troši u ono u
čemu nema koristi, tako onda opet ostanu i on i oni za koje je on odgovoran u
potrebi.
Kaže šejhu-l-islam Ibn Tejmijje,
rahimehullahu te'ala:
„Davanje protuvrijednosti novca bez
potrebe ili stvarne koristi nije dozvoljeno... jer kada bi se dozvolilo
općenito da se daje u protuvrijednosti onda osoba koja daje možda ne bi davala
kvalitetne stvari i ne bi davala jednaku protuvrijednost. Svrha zekata je pomoć
siromahu, i ovo se odražava u iznosu i vrsti imetka. Što se tiče davanja
protuvrijednosti zbog potrebe ili koristi ili pravde nema smetnje u tome.“
Medžmu'u-l-Fetava, 25/82.
Kaže šejh Ibn Baz, rahimehullahu
te'ala, u Fetvama (14/253):
„Dozvoljeno je da dadne u zamjenu za
novac platno, hranu ili nešto drugo kada vidi koristi za onoga kome se daje
zekat u tome, uz to da daje u istoj vrijednosti u novcu. Kao da je siromah na
primjer luda osoba, slabe pameti, maloumna ili manjkava, pa je se za bojati da
se može igrati sa novcem, pa je korisnije da mu se dadne u hrani, odjeći da je
koristi u iznosu zekata kojeg je obavezan da dadne. I ovo što smo spomenuli je
najispravniji stav kod učenjaka.“
Bolje od toga je da se njih pita šta
im treba i da se uz njihovu dozvolu kupi ono što im treba.
Kaže šejh Muhammed Salih el-'Usejmin,
rahimehullahu te'ala:
„Ako su ukućani neke kuće siromasi, pa
ako im damo novac protraćili bi ga na stvari koje im nisu potrebne i u kojima
nema koristi, pa ako bi im kupili najpotrebnije stvari koje im trebaju i dali
im da li je ovo dozvoljeno?
Poznato je kod učenjaka da ovo nije
dozvoljeno, tj. nije dozvoljeno čovjeku da od svoga zekata kupi neke stvari
koje bi dao u zamjenu za novac, kažu jer je novac potrebniji siromasima, jer sa
njima može da kupuje šta on hoće, za razliku od određenih stvari koje mu možda
neće trebati, pa ih onda prodaje po manjoj cijeni.
Ali ima način: kada bi dao zekat
ukućanima neke kuće bojiš se da ih neće potrošiti u osnovne potrepštine, onda
reci onome ko je glavni u toj kuću bilo da se radi o ocu, majci, bratu, amidži,
reci mu da imaš zekat i koje su stvari koje su im potrebne da im kupiš i da ih
onda dostaviš.
Tako da bi na ovaj način ovo bilo
dozvoljeno i zekat bi došao onome kome pripada.“ Medžmu'u-l-Fetava Ibn
'Usejmin, 15/ pitanje br. 643.
Zaključak: Davanje zekata u robi ili
predmetima u zamjenu za novac nije dozvoljeno niti se to broji kao zekat ako se
dadne, osim kada ima potreba i korist koja to zahtjeva.
A Allah najbolje zna.
Odgovorio: Šejh Muhammed ibn Salih el-Munedždžid
Izvor: http://islamqa.info/ar/138684
Izvor: http://islamqa.info/ar/138684