Pitanje:
Bavim se prodajom, gdje tokom njihovih praznika držim i robu za to, kao ukrase
za Božić, dan majki, Vaskrs, noć vještica, itd. da li je ovo zabranjeno?
Posjedovao sam i supermarket, ali sam ga prodao, ne želim da se opet bavim time
jer se prodaje pivo i svinjetina...
Također brate, nadam se da ti ne smeta da spomenem neke
stvari koje prodajem, pa mi reci da li je to zabranjeno, kao: prezervative,
keramičke figure, cigarete, loto listiće, lijekove od kojih neki sadrže
alkohol, ili tablete sa želatinom, slatkiše koji možda imaju a možda i nemaju
ništa zabranjeno u sebi, pastu za zube, neke od ovih stvari su zabranjene nama
ali mogu li se prodavati nevjernicima jer su mi oni jedine mušterije.
Odgovor:
Hvala pripada Allahu.
Hvala pripada Allahu.
Dobro si postupio kada nisi više prodavao stvari koje je
Allah zabranio kao pivo i svinjetinu. Molimo Allaha da ti podati halal opskrbu
i da ti to zamijeni sa dobrim.
Što se tiče onoga što si pitao, odgovor slijedi:
1. Nije dozvoljeno muslimanu da učestvuje u nevjerničkim
praznicima, kao što su Božić i Vaskrs,
ili da prodaje stvari koje ih potpomažu u tome, zbog riječi Uzvišenog Allaha:
"Jedni drugima pomažite u dobročinstvu i čestitosti,
a ne sudjelujte u grijehu i neprijateljstvu." (Prijevod značenja El-Mā'ide, 5:2)
Isto se dnosi i na izmišljene praznike kao što je dan majki.
Nije dozvoljeno prodavati bilo šta što će ih pomoći u proslavljanju.
2. Osnovna je da je dozvoljeno koristiti i prodavati
prezervative, osim ako prodavac sumnja ili zna da će biti korišteni u
zabranjene svrhe, u tom slučaju nije dozvoljeno prodavati.
Osnovno pravilo u tome - kao što je Šejhu-l-islam Ibn
Tejmijje, rahimehullahu te'ala, rekao - jeste: "Svaka odjeća za koju osoba
smatra da će najvjerovatnije biti korištena u haram svrhe, nije je dozvoljeno
prodavati ili šiti za onog ko će je koristiti u zabranjene svrhe."
Šerhu-l-'Umdeh, 4/386.
Ovo se ne odnosi samo na odjeću, nego je općenito i odnosi
se na sve što se kupuje ili prodaje.
3. Zabranjeno je prodavati duhan i listiće za lutriju, i
svaki proizvod za koji se zna da uključuje nešto što je zabranjeno.
Navodi se u fetvama stalne komisije za fetve (13/55):
"Nije dozvoljeno trgovati sa duhanom ili bilo kojom zabranjenom stvari,
jer su one habais (zlo i nečistoća), i zbog fizičke, duhovne i
financijske štete koju prouzrokuju."
Što se tiče lutrije njena osnova je kockanje. Šejh Ibn
'Usejmin, rahimehullahu te'ala, je rekao: "Način koji spominje onaj koji
pita, u kojem osoba kupi listić i ako ima sreće, kao što kaže, osvojit će
veliki iznos, to podpada pod kockanje za koje Allah kaže:
'O vjernici, vino i kocka i kumiri i strjelice za gatanje
su odvratne stvari, šejtanovo djelo; zato se toga klonite da biste postigli što
želite.
Šejtan želi da pomoću vina i kocke unese među vas
neprijateljstvo i mržnju i da vas od sjećanja na Allaha i od obavljanja molitve
odvrati. Pa hoćete li se okaniti?
I budite poslušni Allahu i budite poslušni Poslaniku i
oprezni budite! A ako glave okrenete, onda znajte da je Poslanik Naš dužan samo
jasno obznaniti.' (Prijevod značenja El-Mā'ide, 5:90-92)
Ovo kockanje - koje podrazumijeva svaku transakciju u kojoj
osoba može jedino ili dobiti ili izgubiti, ali ne zna da li će dobiti ili
izgubiti - je haram; usitinu, to je od velikih grijeha. Očigledno je da je to
nešto ogavno kada ga je Allah spomenuo zajedno sa kumirima (širkom, idolatrijom
op. pre.), alkoholom i strelicama za gatanje."
Fetava Islamijje, 4/441.
Treba napomenuti da sve ono što je zabranjeno raditi ili
korisitit, to je također zabranjeno i prodavati, jer je Poslanik, sallallahu
alejhi ve sellem, rekao: "Allah prokleo jevreje; bila im je zabranjena
masnoća od životinja, pa su je oni prodavali i jeli njenu zaradu. Kada Allah
zabrani nešto, On zabrani i njenu cijenu (prodaju, zaradu od toga)." Zabilježili
su ga Ahmed i Ebu Davud (3026). Šejh Albani ga je ociojenio vjerodostojnim u
Sahih el-Džami' (5107).
4. Nije dozvoljeno
slikati lik živih bića, bilo to ljudi, ptica ili životinja. A ako je to
trodimenzionalna slika (kip) to je još gore.
Na osnovu ovog, nije dozvoljeno prodavati bilo kakve
keramičke figure itd., ako su ovakve vrste. Ali ako su to slike mrtve prirode
kao što su planine ili pejzaži, nema ništa sporno u pravljenju i prodavanju
istih.
Navodi se u Fetava el-Ledžneh ed-Da'imeh (13/73):
"Kupovina i prodaja slika živih bića je zabranjena jer se prenosi da je
Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: 'Allah i Njegov
Poslanik su zabranili prodaju alkohola, lešina (meso životinje koja je uginula
op. pre.), svinjetine i kipova.' (Mutefekun alejh) To je zato što se može
desiti pretjerivanje u pogledu mrtvih ljudi, kao što se desilo među Nuhovim
narodom... a i zbog mnogih drugih tekstova koji navode zabranu pravljenja i
korištenja slika živih bića."
5. Što se tiče lijekova koji sadrže alkohol, ako je količina
alkohola koju sadrži velika i može dovesti do opijanja ako osoba uzme veliku
količinu lijeka, onda se taj lijek smatra kao alkohol i on je zabranjen da se
koristi ili prodaje. Ali ako je količina alkohola mala i neće dovesti do
opijanja bez obzira u kojoj se količini uzme, onda ga je dozvoljeno koristiti i
prodavati.
Navodi se u fetvama stalne komisije za fetve po pitanju
mirisa koji sadrže alkohol: "Ako količina alkohola u mirisu dostigne
stepen da će opiti osobu koja ga konzumira u velikoj količini, onda ga je
zabranjeno konzumirati, prodavati i to se odnosi na sve vrste upotrebe, jer je
to alkohol, bilo da je puno ili malo. Ali ako stvar s kojom se miris miješa,
kao što je alkohol, ne dostigne stepen gdje će njegovo konzumiranje u velikoj
količini dovesti do opijanja, onda ga je dozvoljeno koristiti i trgovati s njim,
jer je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: 'Sve što opija u
velikim količinama, zabranjeno je i u malim.'"
Fetava el-Ledžneh ed-Da'imeh, 13/54.
6. Sve što je zabranjeno muslimanima da koriste, također mu
je to zabranjeno da prodaje bilo muslimanu ili nevjerniku, jer se šerijatska
pravila odnose i na nevjernike, uključujući i propise o manjim pitanjima, prema
mišljenju većinje učenjaka, a što je zabranjeno muslimanima je zabranjeno i za
njih. Tako da im nije dozvoljeno prodavati alkohol ili svinjetinu, i sve ostalo
za što je potvrđeno da je zabranjeno u našoj vjeri, čak i ako pretpostavimo da
je to njima dozvoljeno u njihovoj vjeri, jer je šerijat derogirao i ispravio
sve zakone koji su bili prije njega.
Stoji u Fetava el-Ledžneh ed-Da'imeh, 13/49:
Pitanje: Je li dozvoljeno trgovati sa alkoholom i
svinjetinom ako se ne prodaju muslimanu?
Odgovor: Nije dozvoljeno trgovati onim što je Allah
zabranio, bilo da je to hrana ili nešto drugo, kao što je alkohol ili
svinjetina, čak i ako osoba trguje sa nevjernicima, jer je potvrđeno od
Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: "Kada Allah zabrani
nešto, On također zabrani i njegovu cijenu (prodaju)." Zabilježio ga je
Ahmed (2564), Sahih el-Džami' (5107). I jer je Allahov Poslanik, sallallahu
alejhi ve sellem, prokleo alkohol i onog ko ga pije, onog ko ga prodaje, onog
ko ga kupuje, onog ko ga nosi, onoga kome se nosi, onoga ko jede njegovu
zaradu, onoga ko cijedi sok i onoga od koga se cijedi. Zabilježio ga je Tirmizi (1295); Sahih
et-Tirmizi (1041).
Odgovorio: Šejh Muhammed ibn Salih el-Munedždžid
Izvor: http://islamqa.info/en/14355
Izvor: http://islamqa.info/en/14355