Pitanje:
Koja je razlika između velikog i malog licemjerstva? Da li će onaj ko ima bilo
koju od ovih osobina biti vječno u Vatri u smislu da nikada neće izaći?
Odgovor:
Hvala pripada Allahu.
Hvala pripada Allahu.
Veliko licemjerstvo je licemjerstvo
onoga ko skriva nevjerstvo dok vanjštinom pokazuje da je musliman.
El-Džerdžani, rahimehullahu te'ala, je rekao: „Licemjer je onaj ko je nevjernik
u svome srcu ali se pretvara da je vjernik vanjštinom.“ Et-Te'arifat (298)
Onaj ko se vanjštinom pretvara da
vjeruje u Allaha, Njegove meleke, Njegove knjige, Njegove poslanike i Sudnji
dan, dok unutra vjeruje ono što je suprotno od toga ili je dio toga, takav je
licemjer u smislu velikog licemjerstva.
To su oni na koje se odnosi ajet u
kome Allah, subhanehu ve te'ala, kaže: „Licemjeri će na samom dnu Džehennema
biti i ti im nećeš zaštitnika naći.“ (Prijevod značenja En-Nisā',
145)
Neke od njihovih osobina koje se
najviše ističu su: laganje, pronevjera, prevara i upotreba ružnog govora u
raspravi.
Što se tiče malog licemjerstva – koje
se također naziva licemjerstvo u djelima – to se odnosi na licemjerstvo u
djelima. To je kada osoba radi dobra djela ali ne zastupa u potpunosti ono što
mu je u srcu, ili se ponaša različito u javnosti i tajnosti, ali to se ne
odnosi na temelje vjere koje smo spomenuli iznad. Tako na primjer, osoba može
pasti u neku od vrsta licemjerstva u djelima, ili može imati neke osobine
licemjera, kao što je laganje, prevara i pronevjera obećanja.
Prenosi se od Abdullaha ibn Amra,
radijallahu anh, da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: „Četiri
osobine, kod koga se nađu on je licemjer, a ko god ima jednu od njih ima
osobinu od osobina licemjera, sve dok je ne ostavi, a to su: kada govori laže,
kada obeća pronevjeri, kada se dogovori prevari i kada se raspravlja prelazi
granice.“ Zabilježili su ga Buharija (54) i Muslim (58)
Ako bilo ko od onih koji vjeruju u
Tevhid (Allahovu jednoću) ima bilo koju od ovih osobina, takav je upao u malo
licemjerstvo u mjeri u kojoj je uradio to djelo ili u kojoj ima tu osobinu, jer
je se poistovijetio sa licemjerima u nekim njihovim djelima, čak i ako nije u
potpunosti kao on.
Šejhu-l-Islam Ibn Tejmijje,
rahimehullahu te'ala, je rekao:
„Riječ nifak se odnosi na veliki nifak
što znači sakrivanje kufra, ili mali nifak što znači različito ponašanje u
javnosti i u tajnosti po pitanju obaveznih stvari... Ovo je poznato među
učenjacima i tako su protumačili riječi Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem:
'Znakovi nifaka su tri: kada govori laže, kada obeća prevari, kada mu se
povjeri nešto pronevjeri.' Zabilježio ga je Tirmizi i drugi. Nije samo
jedan od prijašnjih učenjaka rekao: 'Mali kufr, mali nifak, mali širk.'“
Medžmu'u-l-Fetava, 11/140
Hafiz Ibn Redžeb, rahimehullahu te'ala,je
rekao:
„Onako kako su to protumačili poznati
učenjaci jeste da nifak u jezičkom smislu ima značenje prevare i izdaje,
prikazivanje dobra vanjštinom dok se unutra priželjkuje suprotno. Terminološki
(šerijatski) može se podijeliti u dvije vrste, prva je veliki nifak, a to je da
osoba vanjštinom pokazuje da vjeruje u Allaha, Njegove meleke, knjige,
poslanike i u Sudnji dan, dok u sebi krije suprotno tome djelomično ili u
potpunosti. Ovo je ona vrsta nifaka koja je postojala za vrijeme Poslanika,
sallallahu alejhi ve sellem, i Kur'an je spuštan koreći te licemjere i
opisivajući ih kao nevjernike, kao što kaže da će biti u najnižim stepenima
Vatre. Druga vrsta nifaka je mali nifak, a to je nifak djela. To je kad osoba
vanjštinom pojazuje da je pobožna ja to se ne nalazi unutra.
Da zaključimo,mali nifak se odnosi na
to da se drugačije osoba ponaša u javnosti i u tajnosti, kao što je rekao
El-Hasan. Mali nifak je put koji može voditi do velikog nifaka, baš kao što
grijesi dolaze prije kufra. Baš kao što postoji strah da osoba koja ustraje na
grijesima može biti uskraćena imana u trenucima smrti, isto tako postoji strah
da onaj ko ustraje u jednom od svojstava nifaka može mu biti oduzet iman i da
postane pravo munafik. Imam Ahmed je upitan o onome ko se za sebe ne boji
licemjerstva. rekao je: 'Ko to može biti siguran od licemjerstva?' Hasan je
nazivao onoga ko radi djela licemjerstva licemjerom, to se isto prenosi i od
Huzejfe.“ Džami'u-l-'Ulumi ve-l-Hikem, 430-434.
Ako osoba ima bilo koju vrstu malog
nifaka i umre na tome, neće zauvijek ostati u Džehennemu. Nego, onaj ko će
ostati u Vatri zauvijek po pitanju nifaka je onaj kog koga se nalazi veliki
nifak. Ali, mali nifak je put koji vodi u veliki nifak, kao što je navedeno
iznad. Tako da su ashabi i prve generacije, radijallahu anhum, uticali Allahu
od toga.
Na osnovu toga, ako neki musliman ima
bilo koju osobinu od malog nifaka, takav ne spada u one koji će zauvijek ostati
u Vatri; nego on zavisi od Allahove volje, subhanehu ve te'ala; ako On hoće,
kaznit će ga u Vatri za njegove grijehe, a ondah će ga izvesti iz nje jer je
vjerovao u Tevhid, ili ako htjedne, u samom početku će mu oprostiti. Njegovo
stanje je kao od griješnika od muvvehida (monoteista). A što se tiče munafika u
smislu velikog nifaka, takav će vječno boraviti u Vatri – Allahu se utičemo od
Vatre.
A Allah zna najbolje.
Odgovorio: Šejh Muhammed ibn Salih el-Munedždžid
Izvor: http://islamqa.info/en/153691
Izvor: http://islamqa.info/en/153691