Pitanje:
Često čitam da se za nešto kaže da je veliki šrik ili da je
mali širk. Možete li mi objasniti razliku između ove dvije vrste?
Odgovor:
Hvala pripada Allahu.
Jedna od najvećih abaveza jeste poznavati značenje širka,
njegovu opasnost i različite vrste, tako da bi naš tevhid (vjerovanje u
Allahovu jednoću), i naša vjera bili ispravni.Mi kažemo-a Allah je izvor snage
i prava uputa samo dolazi od Njega:
Znaj-Allah ti se smilovao- da riješ širk u arapskom jeziku znači uzimanje partnera, tj. smatranje
nekoga partnerom nekome. Kaže se u arapskom: ešreke bejnehuma (spojio ih je zajedno) kada smatra tu dovjicu
istog ranga, ili ešreke fi emrihi gajruhu
(uveo je još nekoga u svoju stvar) kada je uključio dvije osobe u nešto.
U šerijatu ili islamskoj terminologiji, širk znači
pripisivanje partnera ili ortaka Allahu u Gospodarstvu (rububijjet), u
obožavanju ili u Njegovim lijepim imenima i savršenim svojstvima.
Ortak znači jednak ili sličan. Tako da je Allah zabranio
pripisivanje suparnika Njemu i kori one koji ih (suparnike) uzimaju za bogove
pored ili uz Allaha u mnogim Kur'anskim ajetima. Allah kaže, prijevod značenja:
"Zato ne
pripisujte Allahu ortake (u obožavanju),
a vi znate (da samo On zaslužuje da bude obožavan)." [El-Bekare 2:22]
" i
izmislili Allahu ortake da bi zavodili (ljude) s puta Njegova? Reci: 'Naslađujte se (u svom kratkom životu), završićete, sigurno, u vatri!'" [Ibrāhīm 14:30]
Prenosi se da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem,
rekao: "Ko god umre smatrajući da
Allah ima sudruga, ući će u Vatru." Buharija, 4497; Muslim, 92.
Vrste širka:
Tekstovi Kur'ana i sunneta ukuzuju da širk i pripisivanje
Allahu sudruga nekada čovjeka izvodi iz islama, a nekada ne izvodi. Zbog toga,
učenjaci su podijelili širk u dvije kategorije koje su nazvane širk ekber (veliki širk) i širk asgar (mali širk). Slijedi kratak
opis svake kategorije:
1. Veliki širk
Ovo znači pripisivanje nečega Allahu što je svojstveno samo
za Allaha, kao što je gospodarstvo (rububijjet),
u obožavanju (ulihijjet) i u Njegovim
lijepim imenima i savršenim svojstvima (el-esma
ve-s-sifat).
Ova vrsta širka ponekad može biti očita (vidljiva), kao što
je širk onih koji obožavaju kipove i kaburove, ili mrtvog ili odsutnog.
Ili ponekad može biti skriven, kao što su oni koji se
oslanjaju na druge bogove mimo Allaha, ili širk i kufr licemjera. Širk
licemjera izbodi ih iz islama, što znači da nikada neće izaći iz Džehennema, to
je skriveni širk, jer oni na vanjštini prikazuju islam a u sebi kriju širk i
kufr, pa su oni mušrici unutra a ne vani.
Veliki širk ponekad može biti u vidu ubjeđenja:
Kao što je vjerovanje da neko drugi stvara, daje život i
smrt, vodi ili upravlja kosmosom pored Allaha.
Ili vjerovanje da ima neko drugi kome se mora pokoravati u
potpunosti mimo Allaha, pa ga slijede u njegovom propisivanju dozvoljenog i
zabranjenog kako to on smatra, i ako se to suprostavlja vjeri poslanika.
Ili mogu pripisivati druge Allahu u ljubavi i poštovanju,
tako što vole, ono što je stvoreno kao što se Allah treba da voli. Ovo je vrsta
širka koju Allah neće oprstiti (ako osoba umre i nije se pokajala op. pre.), i
to je širk za koji Allah kaže, prijevod značenja:
"Ima ljudi koji
su umjesto Allaha kumire prihvatili (obožavaju ih), vole ih kao što se Allah voli" [El-Bekare 2:165]
Ili vjerovanje da imaju oni koji znaju nevidljivo (gajb) kao
što Allah zna. Ovo je veoma uobičajeno kod zalutalih sekti kao što su Rafidije
(Šije), ekstremne Sufije, i Batinije (ezoterične sekte) općenito. Rafidije
vjeruju da njihovi imami posjeduju znanje nevidljivog, a Batinije i Sufije vjeruju
slično za njihove evlije, i tako dalje. Također je širk vjerovati da ima neko
ko pokazuje milost onako kako to dolikuje samo Allahu, pa je on milostiv kao
Allah i prašta grijehe i prelazi preko loših djela svojih robova.
Veliki širk ponekad može biti u vidu govora:
Kao oni koji dove ili mole nekoga drugog mimo Allaha, ili od
njega traže pomoć ili zaštitu u stvarima u kojima im ne može pomoći ili ih
zaštiti osim Allah, bilo da se onaj ko se doziva bio poslanik, evlija, melek
ili džin, ili neko drugo stvorenje. Ova vrsta velikog širka izvodi počinioca iz
islama.
Ili kao onaj ko se ismijava sa vjerom ili poistovjećuje
Allaha sa Njegovim stvorenjima, ili kaže da ima drugi koji stvara, opskrbljuje
ili upravlja mimo Allaha. Sve ovo je veliki širk i upropaštavajući grijesi koji
neće biti oprošteni.
Veliki širk ponekad može biti u vidu djela:
Takav je onaj koji žrtvuje, klanja ili pada ničice nečemu
drugom mimo Allaha, ili koji objavljuje zakone da bi zamijenio Allahov zakon i
učinio to zakonom po kome ljudi moraju suditi, ili onaj koji potpomaže
nevjernike protiv muslimana, ili druga djela koja se suprostavljaju osnovnom
značenju vjere i odvode počinioca van okrilja islama. Molimo Allaha da nas
sačuva toga.
2. Mali širk
Ovo podrazumijeva sve što može odvesti u veliki širk, ili
što je opisano u tekstovima (Kur'ana i sunneta op. pre.) ali ne dostiže veliki
širk.
Većinom se dijeli na dvije vrste:
1. Biti emotivno vezan za neke povode za koje nema osnove (u
Allahovoj vjeri op. pre.) i koje Allah nije dozvolio, kao što je stavljanje
hamajlija, torkiznih brojanica itd. vjerujući da to pruža zaštitu ili da štiti
od uroka. Ali Allah to nije učinio od sredstava koja imaju takvu zaštitu, bilo
u šerijatu ili u ovosjetskim zakonima.
2. Poštivanje nekih stvari ili osoba ali da to ne ide do
pripisivanja gospodarstva tome, kao što je zaklinjanje nekim ili nečim drugim
mimo Allaha, ili da se kaže: "Da nije bilo Allaha i tog i tog", itd.
Učenjaci su postavili smjernice da bi razlikovali veliki od
malog širka kada se širk spomene u šerijatskim tekstovima. Ove smjernice su
sljedeće:
- Kada Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem,
jasno kaže da je neko djelo mali širk, kao što je u Musnedu (27742), gdje se
prenosi daje Mahmud ibn Lebid rekao: "Ono za što se najviše bojim za vas je
mali širk." Oni su rekli: "O
Allahov Poslaniče, šta je mali širk?" On je odgovorio: "Pretvaranje, jer će Allah reći na dan
kada će ljudi biti obračunavani: 'Idite onima zbog kojih ste se pretvarali u
djelima na dunjaluku, i vidite kakvu ćete nagradu naći kod njih.'"
Šejh Albani ga je ocijenio kao sahih u Es-Silsiletu-s-Sahiha, 951.
- Kada se riječ širk koristi u tekstovima Kur'ana
i sunneta u neodređenom obliku (bez čestice el-). Tada se većinom odnosi na
mali širk, i ima mnogo primjera za ovo, kao gdje Poslanik, sallallahu alejhi ve
sellem, kaže: "Uistinu su rukje
(rukja u kojoj ima širka), talismani i čaranja širk."
Ebu Davud, 3883; i šejh Albani ga je ocijenio kao sahih u Es-Silsiletu-s-Sahiha, 331.
Ono na što se ovdje misli pod širkom je mali a ne veliki širk.
Talismani su stvari koje se kačaju na djecu kao što su tirkizne brojanice, za koje tvrde da će ih sačuvati od uroka.
Čaranje je nešto što se radi, za što se tvrdi da će učiniti ženu voljenom kod muža ili muža voljenim kod žene.
- Ako su ashabi razumjeli iz nekog šerijatskog
teksta da se radi o malom a ne velikom širku. Bez sumnje razumijevanje ashaba
ima težinu, jer su oni najučeniji od ljudi u pogledu Allahove vjere, i
najučeniji u pogledu onoga što je htio Zakonodavac. Na primjer, Ebu Davud
(3910) je zabilježio od Ibn Mesuda, radijallahu anh, da je Poslanik, sallallahu
alejhi ve sellem, rekao: "Tijere (praznovjerje u dobre ili loše znakove)
su širk, tijere su širk," tri puta, i nema nikoga od nas da nema udjela u
tome, ali će to Allah otkloniti od njega putem tevvekula (istinski oslanjanja
na Allaha). Riječi: "i nema nikoga od nas" su riječi Ibn Mesuda, kao
što su pojasnili veliki učenjaci u hadisu. Ovo ukazuje da je Ibn Mesud, radijallahu
anh, razumio da se ovdje radi o malom širku, jer da nije nebi rekao "i
nema nikoga od nas.." da je se odnosilo na veliki širk. Štoviše, veliki
širk se ne može odagnati pomoću oslanjanja na Allaha, nego je za njega obavezno
pokajanje.
- Ako Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem,
protumačio riječi širk ili kufr na način da to ukazuje da je to mali a ne
veliki širk ili kufr. Na primjer, kod Buharije (1038) i Muslima (74) prenosi se
od Zejda ibn Halida el-Džuhenija da je rekao: "Poslanik, sallallahu alejhi
ve sellem, klanjao nam je sabah na Hudejbiji, a prošlu noć je padala kiša. Kada
je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, završio okrenuo se i rekao: 'Znate li
šta je vaš Gospodar rekao?' Oni su odgovorili: 'Allah i Njegov Poslanik
najbolje znaju.' 'Rekao je: 'Ovog jutra neki od Mojih robova su osvanuli kao
vjernici u Mene a neki kao nevjernici. Što se tiče onih koji su rekli: 'Kiša je
padala zbog Allahove dobrote i Njegove milosti,' takvi su vjernici u Mene, a
nevjernici u zvijezde; a što se tiče onih koji su rekli: 'Kiša je padala zbog
te i te zvijezde,' takvi su nevjernici u Mene a vjernici u zvijezde.''"
Značenje kufra u ovom hadisu je došlo u drugoj predaji koju prenosi Ebu Hurejre, radijallahu anh, koji kaže: "Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao: 'Znate li šta je vaš Gospodar rekao?' 'Ja ne pošaljem nijednu blagodat Svojim robovima a da jedna skupina od njih ne postanu nevjernici zbog toga, jer tu blagodat pripišu zvijezdama.'" Ovo pojašnjava da ako osoba pripiše padanje kiše zvijezdama tako što vjeruje da je kiša pala zbog njih - a Allah nije učinio zvijezde uzrokom padanja kiše - njegov kufr je vid nezahvalnosti prema Allahovim blagodatima. Ali ako osoba vjeruje da zvijezde kontroliraju svemir i da one čine da kiša pada onda je ovo veliki širk.
Mali širk ponekada može biti u obliku vanjskih djela, kao što je nošenje talismana, končića, lančića i slično, i kao i druge riječi i djela. Ponekad može biti skriven, kao što je mali udio pretvaranja u djelu.
Mali širk ponekad može biti u vidu ubjeđenja:
Kao što je vjerovanje da nešto može pribaviti korist ili
otkloniti štetu, a Allah nije dao da ta stvar bude povod toga; ili da se
vjeruje da ima neka vrsta berekete u nečemu, a Allah nije dao da u tome ima
bereketa.
Mali širk ponekad može biti u vidu riječi:
Kao kada kažu: "Kiša nam je data zbog te i te
zvijezde," bez da se vjeruje da zvijezde same po sebi mogu dati da kiša
pada (nego da su samo one povod da Allah dadne da kiša pada op. pre.); ili
zaklinjanje nekime ili nečim mimo Allaha, bez da se ta stvar kojom se
zaklinjemo i odajemo počasno mjesto smatra jednakim Allahu; ili riječi:
"Kako Allah hoće i ti," i tako dalje.
Mali širk ponekad može biti u vidu djela:
Kao što je nošenje hamajlija, talismana ili končića sa
svrhom da oni spriječe ili uklone neku štetu, jer svako ko pripisuje nečemu ono
što samo Allahu pripada, a Allah tome nije dao to bilo u šerijatu ili
ovosjetskim zakonima, je pridružio (učinio širk) nešto Allahu. To se također
odnosi na onoga ko potire po nečem tražeći bereket od toga, a Allah nije učinio
to izvorom bereketa, kao što je ljubljenje vrata džamije, dodirivanje pragova,
traženje lijeka od njihove prašine, i slične stvari.
Ovo je kratak osvrt na podjelu širka na veliki i mali. Ne
možemo ići puno u detalje u ovome kratkom odgovoru.
Zaključak:
Ono što je obaveza na muslimanu jeste da izbjegaje širk bilo
da se radi o malom ili velikom. Najveći grijeh jeste širk i to je povreda
jedinstvenih prava koja ima samo Allah, a to je da se samo Njemu klanjamo i
pokoravamo, bez partnera ili ortaka.
Zbog toga je Allah odredio da će mušrici (politesiti) biti
vječno u Vatri i rekao nam je da im neće oprostiti, i da je njima zabranio
Džennet, kao što kaže, prijevod značenja:
" Allah neće
oprostiti da Mu se neko drugi smatra ravnim (u obožavanju), a oprostiće manje grijehove od toga
(bilo šta drugo) kome On hoće. A onaj ko
drugog smatra Allahu ravnim čini, izmišljajući laž, grijeh veliki. " [En-Nisā' 4:48]
"...Ko drugog
Allahu smatra ravnim (u obožavanju),
Allah će mu ulazak u Džennet zabraniti i boravište njegovo će Džehennem biti; a
nevjernicima neće niko pomoći.'" [El-Mā'ide 5:72]
"i sačuvaj mene
i sinove moje da se klanjamo kumirima" [Ibrāhīm 14:35]
Neko od selefa je rekao: "Ko onda može tvrditi da je
siguran od ovoga poslije Ibrahima?"
Tako da se strah od širka kod iskrenog vjernika treba
povećavati kao i želja da ga njegov
Gospodar sačuva od toga, i treba izgovarati veliku dovu kojoj je Poslanik,
sallallahu alejhi ve sellem, podučavao ashabe kada je rekao: "Širk kod vas
će biti skriveniji od šuma mrava koji pravi dok se krće, ali ću vas podučiti
nečemu, ako to budete radili, i veliki i mali širk će biti odstranjen od vas.
Recite: 'Allahu moj, utičem Ti se od toga da Ti nešto pridružim svjesno, a
tražim Tvoj oprost za ono čega nisam svjestan.'"
Šejh Albani ga je ocijenio kao sahih u Sahihu-l-Džami',
3731.
Gore navedeno se odnosi na razlike između velikog i malog
širka, definirajući svaki i pojašnjavajući njihove vrste.
Veliki širk izvodi svoga počinioca izvan okrilja islama, pa
onaj ko ga uradi je izašao iz islama i postao otpadnik, on je nevjernik i
otpadnik.
Mali širk ne izvodi svoga počinioca van okrilja islama, može
ga počiniti musliman ali i dalje ostaje u islamu, ali onaj koji to radi je u
velikoj opasnosti jer je mali širk od najvećih grijeha. Ibn Mesdud, radijallahu
anhu, je rekao: "Da se zakunem Allahom i slažem, draže mi je nego da se
zakunem nečim mimo Allaha istinito." Tako da je smatrao da je zaklinjanje
nečim drugim mimo Allaha (što je mali širk) težim od toga da se zakune Allahom
i slaže, a poznato je da je lažno zaklinjanje Allahom veliki grijeh.
Molimo Allaha da učini naša srca ustrajna u Njegovoj vjeri
sve dok Ga ne sretnemo, i tražimo utočište u Njegovoj moći - slavljen i uzvišen
neka je On - od toga da odemo u zabludu, jer je on Onaj koji je vječno živ i
koji ne umire, ali će ljudi i džini umrijeti. A Allah najbolje zna i On je
najmudriji, i Njemu se sve u konačnici vraća.
Odgovorio: Šejh
Muhammed b. Salih el-Munedždžid
Izvor: http://islamqa.info/en/34817
Izvor: http://islamqa.info/en/34817