Pitanje:
Kada živa bića osim ljudi, uglavnom životinje i ptice, umru, gdje idu njihove
duše? Da li njihove duše uzima Melek smrti, ili šta se tačno desi sa njima?
Odgovor:
Hvala pripada Allahu.
Hvala pripada Allahu.
Allah, subhanehu ve te'ala, govori nam da Melek smrti uzima
duše Ademovih sinova (ljudi), On kaže: "Reci:
'Melek smrti, koji vam je za to određen, duše će vam uzeti, a poslije ćete se
Gospodaru svome vratiti.'" [Prijevod značenja Es-Sedžde, 32:11]
Što se tiče duša ptica i životinja, nema šerijatskog teksta
u Kur'anu niti u vjerodostojon sunnetu koji govori o tome, shodno onome što mi
znamo. Nego, ono što se prenosi po tome pitanju jeste hadis koji nije
vjerodostojan. Uabilježio ga je El-'Akili u Ed-Du'afa. "Životni vijek svih životinja, uši, buhe, skakavci, konji i
magarci, svi oni, stoka i tako dalje, njihov životni vijek je povezan sa njihovim
činjenjem tesbiha. Kada prestanu čini tesbih, Allah uzima njihove duše, i Melek
smrti nema ništa sa time." Šejh Albani kaže za njega u Es-Silsileh
Ed-Da'ifeh, da je izmišljen.
Tako da su neki učenjaci rekli da je Melek smrti taj koji
uzima duše svih stvorenja, dok su drugi rekli da je Allah taj koji im uzima
duše i čini da im život prestane.
Vidjeti: El-Kurtubi, Et-Tezkireh, str. 75; El-Fevakih
Ed-Devanim , 1/100.
Šejh Ibn 'Usejmin, rahimehullahu te'ala, je stava da je
pitanje o tome nepotrebno. On, je bio upitan: "Je li Melek smrti taj koji je zadužen da uzima duše
životinja?"
On je odgovorio:
"Šta bi ti mislio
ako bi ti ja rekao da je Melek smrti taj
koji je zadužen da uzima duše životinja; kakve koristi imaš od te informacije?
Da li su ashabi pitali Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, u vezi
toga, a oni su bili više abmiciozni u traženju znanja, a Allahov Poslanik,
sallallahu alejhi ve sellem, je bio u mogućnosti da odgovori više nego ostali,
i ipak oni to nisu pitali? Štoviše Allah, subhanehu ve te'ala, kaže: 'Reci: 'Melek smrti, koji vam je za to
određen, duše će vam uzeti, a poslije ćete se Gospodaru svome vratiti.''
[Prijevod značenja Es-Sedžde, 32:11]. On (Melek smrti) je zadužen da uzima duše
Ademovih sinova; što se tiče duša stvorenja mimo Ademovih sinova, ništa nije
potvrđeno. A Allah zna najbolje.
Ali najvažnija stvar
koju treba reći kao odgovor na pitanje jeste da čovjek ne treba pretjerivati (u
postavljanju pitanja). Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao:
'Ko god bude išao u krajnost sa svojim govorom je propao.' Tako da nemoj pitati
za stvari od kojih nemaš koristi. Tako mi Allaha, da je bilo ikakve koristi u
tome da se zna da li Melek smrti uzima duše ostalih stvorenja, Allah, subhanehu
ve te'ala, bi nam to rekao, u Kur'anu ili u sunnetu, ili bi Allah dao da neko o
tome upita Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem. Jer su se ashabi radovali
kada dođe beduin iz pustine da upita Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve
sellem, nešto što su se oni stidili da pitaju.
Poenta je, za tebe i
svakog ko sluša, da je preveliko ulaženje u ovakva pitanja pogrešno, jer je
Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: 'Ko god ide u krajnost (u
njihovom govoru i djelima) je propao.' A drugom prilikom je rekao: ' Oni koji
idu u krajnost (u njihovom govoru i djelima) su propali, oni koji idu u
krajnost (u njihovom govoru i djelima) su propali, oni koji idu u krajnost (u
njihovom govoru i djelima) su propali,' tri puta. U pogledu takvih pitanja koja
se tiču nevidljivog, trebaš uzeti ono što je potvrđeno a ostaviti ono što nije
spomenuto... Što se tiče pitanja u vezi nevidljivog, trebamo uzeti ono što je
potvrđeno, a ostalo, ne trebamo govoriti o tome; da je to bilo od važnosti za
nas, ili da je bilo neke koristi u poznavanju toga, Allah bi to pojasnio.
Allah, subahnehu ve te'ala, je rekao Svome Poslaniku, sallallahu alejhi ve
sellem:
'A tebi objavljujemo Kur'an da bi objasnio ljudima ono što im se
objavljuje, i da bi oni razmislili.'
[Prijevod značenja En-Nahl, 16:44]
Allahov Poslanik,
sallallahu alejhi ve sellem, nije izostavio ništa što nam je trebalo a da to
nije pojasnio."
Lika El-Bab El-Meftuh, 11/146.
Drugo:
Što se tiče sudbine životinjskih duša, prenosi Abdurrezak u svome Musannefu, od Ibn Džubejra, i Bejheki u El-Be'as-u od Ebu Hurejre, da je rekao u vezi ajeta: "Sve životinje koje po Zemlji hode i sve ptice koje na krilima svojim lete svjetovi su poput vas – u Knjizi Mi nismo ništa izostavili – i sakupiće se poslije pred Gospodarom svojim." [Prijevod značenja El-En'ām, 6:38]: "Sve životinje će biti sakupljene na Sudnem danu, životinje, zvijeri, ptice, sve. Pa će Allahova pravda toga dana biti tolika da će Allah poravnjati račune između životinje sa rogovima i one koja nije imala rogove. Onda će On reći: 'Budite prašina,' a u tom trenutku će nevjernik reći: 'Da sam, bogdo, zemlja ostao!' [Prijevod značenja En-Nebe', 78:40]"
Što se tiče sudbine životinjskih duša, prenosi Abdurrezak u svome Musannefu, od Ibn Džubejra, i Bejheki u El-Be'as-u od Ebu Hurejre, da je rekao u vezi ajeta: "Sve životinje koje po Zemlji hode i sve ptice koje na krilima svojim lete svjetovi su poput vas – u Knjizi Mi nismo ništa izostavili – i sakupiće se poslije pred Gospodarom svojim." [Prijevod značenja El-En'ām, 6:38]: "Sve životinje će biti sakupljene na Sudnem danu, životinje, zvijeri, ptice, sve. Pa će Allahova pravda toga dana biti tolika da će Allah poravnjati račune između životinje sa rogovima i one koja nije imala rogove. Onda će On reći: 'Budite prašina,' a u tom trenutku će nevjernik reći: 'Da sam, bogdo, zemlja ostao!' [Prijevod značenja En-Nebe', 78:40]"
Vidjeti: Tefsir Ibn Kesir, 3/255.
Šejh Albani kaže u Es-Silsileh Es-Sahiha (4/466): "Ovo je zabilježio Sujti u Ed-Dur
El-Mensur (6/310), ali nije rekao ništa o njegovom senedu a što ineče radi (da
kaže o senedu op. pre.). Prema Ibn Džeriru (30/17) on je kavijj (jak)."
A Allah najbolje zna.
Odgovorio: Šejh
Muhammed b. Salih el-Munedždžid
Izvor: http://islamqa.info/en/119652
Izvor: http://islamqa.info/en/119652