Pitanje:
Čitao sam vaše odgovore po pitanju namaza u toku puta i kuda se okrenuti kada
se klanja na putu. Ali, kada putujemo, ponekad ne možemo nikako da odredimo
smjer kible, kao naprimjer u Americi gdje je teško pronaći muslimana i pitati
ga za smjer kible. Pokušao sam da koristim kompas ali mi ne uspjeva, ali sam
ipak pokušao. Da li je dozvoljeno klanjati okrenut prema bilo kojem pravcu iz
straha da će nam isteći namasko vrijeme i onda naklanjati taj namaz nekom
drugom prilikom? Znamo da je Allah učinio čitavu Zemlju mesdžidom.
Odgovor:
Hvala pripada Allahu.
Hvala pripada Allahu.
Prvo:
Nema razilaženja među učenjacima da je okretanje prema kibli jedan od uslova ispravnosti namaza, i ne ispunjavanje ovoga – onda kada je to osoba u mogućnosti – čini namaz neisptavnim. Ali ima nekih slučajeva kada se obaveza okretanja prema kibli otklanja. Neki od njih su spomenuti u odgovoru na pitanje pod brojem 65853.
Nema razilaženja među učenjacima da je okretanje prema kibli jedan od uslova ispravnosti namaza, i ne ispunjavanje ovoga – onda kada je to osoba u mogućnosti – čini namaz neisptavnim. Ali ima nekih slučajeva kada se obaveza okretanja prema kibli otklanja. Neki od njih su spomenuti u odgovoru na pitanje pod brojem 65853.
Ako se musliman namazi u mjestu gdje
ne može odrediti smjer kible, onda će klanjati u smjeru za koji misli da je
najvjerovatnije smjer kible, i ne mora nakon toga ponoviti namaz. Štoviše,
njegov namaz je ispravan i ne mora uraditi ništa više.
Na ovo ukazuje hadis Džabira, alejhi
selam, koji kaže da ga je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, poslao na put,
pa je se smrklo. Kaže: „Pokušali smo odrediti smjer kible i razišli smo se po
pitanju toga, tako da je svaki čovjek klanjao za sebe, i svaki od nas je
obilježio smjer prema kojem je klanjao da bi provjerio kasnije. Sljedeće jutro
smo ustavi i vidjeli smo da smo klanjali u smjeru mimo smjera kible. Rekli smo
to Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, i nije nam naredio da ponovimo namaz
i rekao je: 'Vaš namaz je ispravan.'“ Zabilježili su ga Darekutni i
Bejheki. Šejh Albani ga je ocijenio dobrim zbog mnoštva puteva u Irva'
el-Galil, 291.
Šejh Bin Baz je upitan o osobi koja
klanja u smjeru mimo smjera kible nakon što pokuša da ga utvrdi.
Odgovorio je:
„Ako je musliman na putu ili ako je u
zemlji gdje mu je teško pronaći nekoga ko mu može pokazati smjer kible, onda je
njegov namaz ispravan, ako dadne sve od sebe da odredi smjer kible, pa onda
shvati da je klanjao u pogrešnom smjeru.
Ali ako je u muslimanskoj zemlji, onda
je njegov neispravan, jer je u mogućnosti da pita nekoga da mu pokaže smjer
kible, ili je mogao odrediti smjer kible gledajući u džamije.“
Medžmu'u-l-Fetava, 10/420.
Drugo:
Ima mnogo načina da se odredi smjer
kible. Ako musliman putuje i zna da će biti u mjestu gdje neće biti u stanju da
odredi gdje je smjer kible i da nema muslimana koje može pitati, onda se treba
pobrinuti da nauči neki od načina pomoću kojih se može odrediti smjer kible.
Danas je ovo veoma lahko, pomoću
kompasa ili vrsta satova koji sadrže program koji pokazuje smjer kible, ili
preko Sunca i Mjeseca.
Tako da musliman treba da nauči ono sa
čime će njegov namaz biti ispravan.
A Allah zna najbolje.
Odgovorio: Šejh Muhammed ibn Salih el-Munedždžid