nedjelja, 27. travnja 2014.

Koja je svrha i cilj postojanja ljudi?

Pitanje:
Zašto su ljudi stvoreni?

Odgovor:
Hvala pripada Allahu.

Jedana od najuzvišenijih Allahovih osobina jeste mudrost, i jedno od Njegovih najuzvišenijih imena jeste El-Hakim (Mudri). Treba imati na umu da On nije ništa stvorio bezveze; uzvišen vrlo visoko neka je On od toga. Nego, On je stvorio stvari sa velikim i mudrim razlogom, i sa uzvišenom svrhom. Oni koji ih znaju - znaju ih, a oni koji ne znaju - ne znaju ih. Allah je rekao u Svojoj Plemenitoj knjizi, da nas nije stvorio bezveze i također da nije stvorio nebesa i Zemlju bezveze, Allah kaže:

 "Zar ste mislili da smo vas uzalud stvorili i da Nam se nećete povratiti? I neka je uzvišen Allah, Vladar istiniti, nema drugog boga osim Njega, Gospodar Arša plemenitog!" (Prijevod značenja El-Mu'minūn, 23:115-116)

"Mi nismo stvorili nebo i Zemlju, i ono što je između njih, da se zabavljamo." (Prijevod značenja El-Enbijā', 21:16)

"Mi nismo stvorili nebesa i Zemlju i ono što je između njih da bismo se igrali. Mi smo ih stvorili sa ciljem (tj. da ispitamo i iskušamo one koju su pokorni i one koji nisu pokorni i onda da budu nagrađeni pokorni i kažnjeni nepokorni), ali većina ovih ne zna." (Prijevod značenja Ed-Duhān, 44:38-39)

"Hā Mīm. Knjigu objavljuje Allah, Silni i Mudri! Mi smo nebesa i Zemlju i ono što je između njih mudro stvorili i do roka određenog, ali nevjernici okreću glave od onoga čime im se prijeti." (Prijevod značenja El-Ahkāf, 46:1-3)

Isto tako kako je dokazano da postoji mudrosti iza stvaranja ljudi sa gledišta šerijata (islamskog zakona), također je to dokazano sa strane razuma. Mudar  čovjek ne može osim da prihvati da su sve stvari stvorene sa svrhom, i mudar čovjek smatra sebe većim od toga da čini stvari u svom životu koje nemaju svrhu, šta je onda sa Allahom, koji je od mudrih najmudriji?

Tako da mudri vjernici priznaju da postoji mudrost iza onoga što je Allah stvorio, a nevjernici to poriču. Allah kaže:

"U stvaranju nebesa i Zemlje i u izmjeni noći i dana su, zaista, znamenja za razumom obdarene, za one koji i stojeći i sjedeći i ležeći Allaha spominju i o stvaranju nebesa i Zemlje razmišljaju. 'Gospodaru naš, Ti nisi ovo uzalud stvorio; hvaljen Ti budi i sačuvaj nas patnje u vatri!'" (Prijevod značenja Ālu 'Imrān, 3:190-191)

A Allah kaže, opisujući stav nevjernika u pogledu mudrosti onoga što je On stvorio:

"Mi nismo uzalud stvorili nebo i Zemlju i ono što je između njih; tako misle nevjernici, pa teško nevjernicima kad budu u vatri!" (Prijevod značenja Sād, 38:27)

Šejh Abdurahman es-Sa'adi, rahimehullahu te'ala, je rekao: 

"Allah nam govori o svojoj savršenoj mudrosti u stvaranju nebesa i Zemlje, i to da ih nije stvorio bezveze, tj. iz zabave bez neke posebne svrhe.

'tako misle nevjernici' u svoga Gospodara, jer misle ono što ne priliči Njegovoj uzvišenosti.

'pa teško nevjernicima kad budu u vatri!' Allah je stvorio nebesa i Zemlju sa istinom zbog istine. Stvorio ih je tako da Njegovi robovi mogu razumiti potpunost Njegovog znanja i snage i veličinu Njegove moći, i da je On jedini kojeg se treba obožavati, a ne oni koji nisu stvorili ni atom na nebesima ili na Zemlji. I da bi znali da je proživljenje istina i da će Allah suditi među dobrim i lošim ljudima. Onaj koji je neznalica po pitanju Allahove mudrosti ne treba smatrati da će se Allah ophoditi sa njima jednako kada im bude sudio. Jer Allah kaže:

'Zar ćemo postupiti s onima koji vjeruju i čine dobro kao s onima koji prave nered na Zemlji, ili, zar ćemo postupiti s onima koji se grijeha klone isto kao i s grješnicima?'(Prijevod značenja Sād, 38:28) To ne priliči Našoj mudrosti niti Našoj pravdi."

Tefsir Es-Sa'adi, str. 712.

Drugo:
Allah nije stvorio čovjeka samo da jede, pije i da se razmnožava, u tom slučaju bi bio kao životinja. Allah je odlikovao ljude i odabrao ih nad mnogim koje je On stvorio, ali mnogi ljudi namjerno neće da vjeruju, pa su tako ili neznalice ili negiraju pravu mudrost iza svog stvaranja, i sve o čemu se brinu jeste uživanje u užitcima ovog svijeta. Život takvih ljudi je kao život životinja, i uistinu oni su i gori. Allah kaže:

"...a oni koji ne vjeruju – koji se naslađuju i žderu kao što stoka ždere – njihovo će prebivalište vatra biti!" (Prijevod značenja Muhammed, 47:12)

"Pusti ih neka jedu i naslađuju se, i neka ih zavara nada – znaće oni!" (Prijevod značenja El-Hidžr, 15:3)

"Mi smo za Džehennem mnoge džine i ljude stvorili; oni srca imaju – a njima ne shvaćaju, oni oči imaju – a njima ne vide, oni uši imaju – a njima ne čuju (istinu); oni su kao stoka, čak i gori – oni su zaista nemarni." (Prijevod značenja El-A'rāf, 7:179)

Poznato je mudrim ljudima da onaj ko uradi nešto, najbolje poznaje mudrost iza toga nego iko drugi, a Allahu pripada najuzvišeniji primjer. On je taj koji je stvorio ljude i najbolje poznaje mudrost iza stvaranja ljudi. Niko se nebi raspravljao oko ovoga u pogledu ovosvjetskih pitanja. Svi su ljudi uvjereni da su njihove tjelesne osobine napravljene sa svrhom. Oko je za vid, uho je za sluh, i tako dalje. Da li ima smisla da njegove tjelesne osobine imaju svrhu a da on sam nema svrhe? Ili zar se on ne odaziva Onome ko ga je stvorio onda kada mu kaže razlog s kojim ga je stvorio? 

Allah nam kaže da je stvaranje nebesa i Zemlje, i života i smrti, jeste radi ispita, da bi ljudi bili ispitani. Ko god Mu bude pokoran, On će ga nagraditi, a ko god Mu bude nepokoran, On će ga kazniti. Allah kaže:

"On je u šest vremenskih razdoblja nebesa i Zemlju stvorio – a Njegov prijesto je iznad vode bio – da bi vas iskušao koji će od vas bolje postupati. Ako ti rekneš: 'Poslije smrti bićete doista oživljeni', nevjernici će, sigurno, reći: 'Ovo nije ništa drugo do očita varka!'" (Prijevod značenja Hūd, 11:7)

"Onaj koji je dao smrt i život da bi iskušao koji od vas će bolje postupati; – On je Silni, Onaj koji prašta." (Prijevod značenja El-Mulk, 67:2)

Rezultat ovog testa jeste manifestacija Allahovih lijepih imena i savršenih svojstava, kao što su Allahova imena Er-Rahman (Svemilosni), El-Gafur (Onaj koji puno prašta), El-Hakim (Mudri), Et-Tevvab (Onaj koji prima pokajanje), Er-Rahim (Samilosni) i druga Allahova imena.

Jedan od najvećih razloga zbog kojeg je Allah stvorio ljude -koji je i ujedno i najveći ispit- jeste naredba da potvrde Njegovu jednoću (tevhid) i da samo Njega obožavaju bez partnera i sudruga. Allah je iznio ovaj razlog stvaranja ljudi, kao što je rekao:

 "Džine i ljude sam stvorio samo zato da Mi se klanjaju." (Prijevod značenja Ez-Zārijāt, 51:56)

Ibn Kesir, rahimehullahu te'ala, je rekao:

"Tj. Ja sam ih stvorio da im mogu narediti da Me obožavaju, a ne zbog toga jer ja imam neku potrebu za njima. Alija ibn Ebi Talha, prenosi od Ibn Abbasa da je rekao za ajet: 'samo zato da Mi se klanjaju' htjelo vi to ili ne. Ovo mišljenje je odabrao Ibn Džerir. Ibn Džurejdž je rekao: 'Tj. samo zato da Me znaju.' Er-Rebi' ibn Enes je rekao: ''samo zato da Mi se klanjaju' tj. sa ciljem obožavanja.'"

Šejh Abdurahman Es-Se'adi, rahimehullahu te'ala, je rekao:

"Uzvišeni Allah je stvorio ljude da Ga obožavaju i da ga znaju po Njegovim imenima i svojstvima, i da im to naredi. Ko god Mu se pokori i radi ono što mu je naređeno biće od onih koji su uspjeli, ali ko god se okrene od toga, on je od gubitnika. On će ih bez sumnje sakupiti na Ahiretu gdje će ih nagraditi ili kazniti zbog onoga što im je naredio ili zabranio da rade. Tako da, Allah spominje kako su mušrici (politeisti) negirali nagradu i kaznu, kao što Allah kaže:

'Ako ti rekneš: 'Poslije smrti bićete doista oživljeni", nevjernici će, sigurno, reći: "Ovo nije ništa drugo do očita varka!'' (Prijevod značenja Hūd, 11:7)

tj. ako bi ti razgovarao sa tim ljudima i govorio im o proživljenju nakon smrti, nebi ti povjerovali, nego će žestoko odbiti tvoje riječi i zanegirati poruku koju si donio, i reći će: 'Ovo nije ništa drugo do očita varka!', dok je ono ustvari očita istina."

Tefsir Es-Sa'adi, str. 333.

A Allah najbolje zna.

Odgovorio: Šejh Muhammed b. Salih el-Munedždžid
Izvor: http://islamqa.info/en/45529